border de taalvraag

Over ons

border de taalvraag

| Marilene vertelt over zichzelf:

Tijdens mijn studie orthopedagogiek werkte ik als vrijwilliger bij de Taalschool voor Vluchtelingen. Dat werd later een betaalde baan. Bij de Taalschool leerde ik het vak als docent Nederlands als tweede taal (NT2). De Taalschool werd overgenomen door ROC Zadkine en daar bleef ik tot 2011 werken.
Toen besloot ik met mijn eigen taalbureau te beginnen, De Taalvraag. Het was spannend, maar het is een van de beste beslissingen in mijn leven geweest.

De cursisten waren de eerste jaren vooral expats en gezinsmigranten. Ik koos al snel voor hoger opgeleiden, omdat ik deze doelgroep het meest inspirerend vond. In groepen met hetzelfde opleidings- en taalniveau kan ik cursisten snel en goed helpen hun doelen te bereiken. Ik wilde ook graag weer aan hoger opgeleide vluchtelingen lesgeven. Maar zij konden alleen met het keurmerk van Blik op Werk een lening van DUO krijgen. Daarom maakte ik werk van het keurmerk.
Steeds meer cursisten kwamen via via en door de goede beoordelingen naar De Taalvraag. Ik merkte dat ik het werk me te veel werd. In de zomer van 2018 kwam Ruth Hoornveld bij De Taalvraag werken.Het zaaltje in de kerk waar ik de eerste jaren lesgaf, werd ook te klein. We verhuisden naar de Oostzeedijk.

De meeste werktijd besteed ik aan het lesgeven en coördineren van de cursussen NT2 bij De Taalvraag. Daarnaast geef ik trainingen aan andere docenten. Van 2011 tot 2018 heb ik ook bij taalinstituut Babel gewerkt als examinator van de AKV-toets, een examen voor anderstalige artsen en tandartsen.

2011 eerste jaar les in de kerk - De Taalvraag

Foto: 2011, het eerste jaar met lessen in een kerk  

 

vlaggetje prikken de taalvraag

Foto: 2018, Oostzeedijk, cursisten prikken vlaggetjes in een kaart

| Ruth Monas vertelt over zichzelf:

 

Ik begon in 2006 als docent NT2 en sinds februari 2022 werk ik met veel plezier bij De Taalvraag. Je komt mij tegen in de online lessen omdat ik in Amsterdam woon.

In mijn lessen is de sfeer ontspannen, er mag gelachen worden! We doen in de lessen wat je thuis niet kunt doen, dus er is veel aandacht voor spreken en oefenen met nieuwe woorden. Dat doen we met rollenspelen, spelletjes en andere interactieve oefeningen.

Ik houd van mijn werk omdat veel samenkomt. Ten eerste is het mooi en dankbaar om mensen te helpen Nederlands te leren, waardoor ze beter hun weg vinden in Nederland. Taal is de sleutel van een samenleving en haar cultuur. Daarnaast leer ik zelf ook nog steeds over mijn eigen taal, waarom zeggen we dingen op een bepaalde manier? Tot slot prijs ik mezelf gelukkig dat ik mensen uit zoveel verschillende culturen ontmoet en leer kennen.

De Taalvraag is een fijne plek om les te geven en om les te krijgen. De groepen zijn klein en er is veel aandacht voor de cursisten. De kwaliteit staat centraal, wat het beste bij de cursisten naar boven haalt maar ook bij mij als docent.

Als ik nieuw in Nederland was, zou ik voor De Taalvraag kiezen.

 

Marilene zegt over Ruth:

Ruth is een ervaren docent. Bij de kennismaking wist ik meteen dat Ruth heel goed bij het team van De Taalvraag paste.           Ruth is in januari 2022 bij De Taalvraag begonnen. De cursisten hebben graag les van haar, omdat ze hen heel goed kan stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. 

 

| Thomas Castelein vertelt over zichzelf:

Hallo! Ik ben Thomas en ik help je graag met het beter worden in de Nederlandse taal. Ik houd de lessen zo gezellig en afwisselend mogelijk. Zo doen we regelmatig taalspelletjes.

Doordat ik in mijn studententijd Algemene Taalwetenschap heb gedaan, weet ik nog eens extra goed hoe ik mijn cursisten kan helpen.

Thomas Castelein

Marilene zegt over Thomas:

De cursisten vinden de lessen van Thomas leuk, omdat hij veel werkvormen gebruikt. 

Thomas is januari 2022 bij De Taalvraag is begonnen. Elke week overleggen we samen wat de beste manier van werken is in   de verschillende cursussen. Het valt me op hoe enthousiast en gemotiveerd Thomas is voor de lessen en om zelf nieuwe dingen te leren.

Taalcoaches

We werken bij De Taalvraag ook met vrijwilligers. Cursisten van de daggroepen kunnen 1 keer in de week gratis oefenen met een taalcoach. Erica Griffioen werkt sinds september 2016 voor De Taalvraag, Theo Dirks sinds september 2017 en Mannie Makkink sinds november 2018. De taalcoaches werken sinds maart 2020 op Zoom

 

 

teamoverleg Zoom maart 2021 de taalvraag

Foto: teamoverleg op Zoom, mei 2022

 

| Erica Griffioen zegt over zichzelf:

Ik werk als taalcoach bij De Taalvraag omdat ik het inspirerend vind om gemotiveerde cursisten verder te helpen met hun taalontwikkeling. Mijn jarenlange ervaring als docent NT2 kan ik hier goed bij gebruiken.
Bij het Albeda college in Rotterdam heb ik gewerkt als docent, als intern begeleider van docenten en als teamleider. Op de Hoge School van Rotterdam was ik docent voor de opleiding docent Basis Educatie, een voorloper van de opleiding tot Nt2 docent. Daarnaast ben ik gediplomeerd supervisor.
Erica Griffioen

Foto: Erica Griffioen aan het werk als taalcoach

 

Erica zegt over Marilene:

Ik zou het wel weten, waar ik me zou aanmelden, als ik een cursus Nt2 zocht!
Toen Marilene jaren geleden bij de Taalschool voor Vluchtelingen kwam, zei ze: “Ik wil net zo goed worden als Rita en Erica.” Inmiddels is ze ons ver voorbij gestreefd.
Ik ken Marilene als een ongelooflijk deskundig én betrokken mens. Ze heeft een tomeloze inzet waarmee ze probeert elke cursist tot zijn of haar recht te laten komen. Als je je als cursist voor 100 procent inzet, dan is Marilene er voor 200 procent voor jou!
Aan de ene kant heeft ze een groot analytisch vermogen, waarmee ze de leerstrategieën van cursisten weet te doorgronden, en ze kan helpen om blokkades te doorbreken. Aan de andere kant heeft ze een zeer sociaal hart, waarmee ze ruimte schept voor de ander, en tijd vrij maakt voor wie het echt nodig heeft.

| Mannie Makkink zegt over zichzelf:

Taalcoach zijn bij De Taalvraag vind ik boeiend en inspirerend. De cursisten van de Taalvraag hebben verschillende achtergronden en zijn gemotiveerd hun taalvaardigheid te vergroten. Ik help ze daar als taalcoach graag bij.
Bij ROC-Zadkine was ik NT2-docent en inhoudelijk coördinator en werkte ik als loopbaancoach.
Ook heb ik lesmateriaal ontwikkeld. Deze ervaring kan ik nu goed inzetten bij mijn werk als taalcoach.

Mannie Makking aan het werk als taalcoach

Foto: Mannie Makkink aan het werk als taalcoach

 

Mannie zegt over Marilene:

Altijd in ontwikkeling om voor de cursist een passende taalleeromgeving te creëren, zo zie ik Marilene. Daarin gaat ze gedreven, gestructureerd en doelgericht te werk. Ze weet haar studenten te stimuleren en verwacht daarbij ook een bepaalde inzet van hun kant. Daarin is ze duidelijk.
Ik ervaar Marilene als een betrokken docent die meedenkt en openstaat voor de inbreng van anderen. Ze heeft een enorme inzet en gaat met hart en ziel te werk. Wat me raakt, is dat ze daarbij ook naar zichzelf durft te kijken, voortdurend onderzoekt wat mogelijk is om daar te komen wat ze voor ogen heeft. Een gepassioneerd mens.

Theo Dirks werkt sinds september 2017 als taalcoach voor De Taalvraag. Marilene kende hem omdat hij haar teamcoördinator bij Zadkine-educatie was.

| Theo Dirks zegt over Marilene:

Marilene is als docent deskundig. Als mens ken ik haar als bevlogen en sociaal. Zowel naar de cursisten als naar collega’s toe. Deze kwaliteiten bundelt zij nu in haar taalbureau De Taalvraag. En dit komt ten goede aan het onderwijs dat zij aanbiedt.
Cursisten zijn zeer tevreden met Marilene als docent.
En dit zal in de toekomst ongetwijfeld zo blijven!!!!!

Volgens Blik op werk waardeert de cursist De Taalvraag met een dikke 9+.
Van dichtbij heb ik als taalcoach kunnen zien, dat deze objectief gemeten waardering juist en terecht is.

Theo de Taalvraag

Foto: Theo Dirks aan het werk als taalcoach