border de taalvraag

Lesmethodes van Marilene

border de taalvraag

Marilene als educatief auteur

Bij de Taalschool voor Vluchtelingen maakten we al het lesmateriaal zelf. We schreven het boek ‘Beter Nederlands’. Zo leerde ik het vak als educatief auteur en ik bleef lesmethodes schrijven. De combinatie auteur-docent vind ik heel inspirerend. De cursisten zijn mijn bron, ik probeer vaak nieuw lesmateriaal in mijn lessen uit.

De laatste methode die ik geschreven heb is ‘Lezen, hoe doe je dat?’
In deze methode staat een verhaal over een meisje dat in de hongerwinter (1945) naar Twente is gelopen. Ze liep 200 km vanuit Utrecht, waar niet genoeg eten meer voor haar was. Dat meisje was mijn moeder. Die tocht heb ik in de zomer van 2018 in een week nagelopen. Dit is in de krant en op tv gekomen. Deze foto is gemaakt door een fotograaf van Tubantia bij een interview.

Foto’s en video’s van deze tocht: 

https://www.rtvoost.nl/nieuws/297340/Marilene-loopt-hongerwintertocht-naar-Losser-Overijssel-was-voor-mijn-moeder-het-beloofde-land

 

Overzicht NT2-Lesmethodes

Lesmethodes uitgegeven bij Coutinho

11. NIEUW, elfde NT2-methode: Woorden in context

Woordenschat A1-A2 in twee delen, (Coutinho, Bussum, 2023)

Met Dorine de Kruyf

Coutinho lesmethode

1. Beter Nederlands

Een grammaticaboek voor hoger opgeleide anderstaligen, in twee delen, niveau B1 t/m C1, (Coutinho, Bussum, 1991; herzien in 2017)

Met Dina Bouman, Erica Griffioen en Rita Rutten

Coutinho lesmethode

2. Beter Lezen

Leesteksten met oefeningen voor beginnende anderstalige volwassen lezers; tekstboek en oefenboeken niveau A1  (Coutinho, Bussum, 1997; laatste herziening 2017).

Met Dorine de Kruyf

beter lezen lesmethode

3. Verder Lezen

Leesteksten met oefeningen voor half gevorderde anderstalige volwassen lezers; niveau A1-A2   (Coutinho,Bussum, 2001, laatste herziening 2019)

Met Dorine de Kruyf

verder lezen lesmethode

4. Leerwoordenboek Nederlands

Basiswoordenboek NT2, woordenboek, met studievaardigheidsdeel; niveau A2
(Coutinho, Bussum, 2005)

Met Dorine de Kruyf

Leerwoordenboek Nederlands lesmethode

5. Welkom in Nederland

Lesmethode Kennis van de Nederlandse Maatschappij voor het inburgeringsexamen; werkboek, website; niveau A1-A2 (Coutinho, Bussum, 2008, derde druk 2017 met oefeningen voor het inburgeringsexamen KNM en A2)

Welkom in Nederland lesmethode

6. Schrijf Vaardig

Schrijfvaardigheid met een grammaticale opbouw voor staatsexamen 1 en 2 (B1 en B2) en in 3 delen (Coutinho, Bussum, 2012)

Schrijf Vaardig lesmethode

7. Beter Nederlands spreken

Spreekvaardigheid van A1 naar B1, Grammatica, woordenschat en uitspraak (Coutinho, Bussum, 2012)

Met Marieke Goedegebure

Beter Nederlands Spreken

8. Lezen, hoe doe je dat?

Leesvaardigheid vanaf A1 naar A2, oefenen voor het Inburgeringsexamen

Lezen hoe doe je dat lesmethode

9. IJsbreker deel 1A en 1B

Basisleergang op weg naar het Inburgeringsexamen, beginner – A1

(ThiemeMeulenhoff Amersfoort, 2018)

Voorheen: Breekijzer – met Dorine de Kruyf

IJsbreker Plus

ijsbreker lesmethode

10. Voor het basisonderwijs

Lijn 3, methode voor aanvankelijk lezen voor groep 3
(In auteursteam Malmberg ’s Hertogenbosch, 2013)

Lijn 3 lesmethode

Woordenschatmethode

In ontwikkeling bij Uitgeverij Coutinho

| Endorsement uitgever (Nynke Coutinho)

Sinds 1996 heeft Uitgeverij Coutinho samen met Marilene Gathier en haar collega Dorine de Kruyf gewerkt aan diverse uitgaven voor het NT2-onderwijs.

Dit heeft eerst geresulteerd in de uitgave Beter Lezen. Deze cursus voor beginnende volwassen lezers wordt nu al ruim 30 jaar succesvol en op grote schaal gebruikt. De uitgave wordt regelmatig herzien om actueel te blijven. Vervolgens brachten we in samenwerking met beide auteurs Verder Lezen en het Leerwoordenboek Nederlands uit.

Welkom in Nederland heeft Marilene alleen ontwikkeld. Met deze praktische leermethode voor het onderdeel KNS van het verplichte inburgeringsexamen heeft zij nogmaals laten zien dat ze haar jarenlange praktijkervaring in het NT2 onderwijs weet aan te wenden tot het schrijven van een toegankelijke en didactisch goed opgebouwde methode.

In de 10 jaar dat het bedrijf de Taalvraag van Marilene bestaat zijn er nog twee methodes van haar hand verschenen. Schrijf Vaardig bestaat uit drie delen waarbij cursisten systematisch aan hun schriftelijke taalvaardigheid werken. De (grammaticale) onderwerpen die daarbij nodig zijn, worden hierin behandeld. Voor de leesvaardigheid ontwikkelde Marilene Lezen hoe doe je dat? Uitgangspunt voor deze methode is inburgeraars goed voor te bereiden op het leesgedeelte van het inburgeringsexamen met o.a. leesstrategieën hoe je de belangrijkste informatie uit teksten kunt halen.

Momenteel werkt ze met Dorine de Kruyf aan een woordenschatmethode gebaseerd op het eerder verschenen Leerwoordenboek. We kijken uit naar verschijning van deze blended methode in 2022.

Marilene Gathier is een zeer ervaren docent die als geen ander een goed en scherp didactisch vermogen heeft om nauwkeurig in te zien wat cursisten NT2 nodig hebben aan materiaal. Bovendien begrijpt ze hoe deze cursisten leren en wat de juiste aanpak voor deze doelgroep is.

Nynke Coutinho
Directeur – uitgever
Uitgeverij Coutinho

logo uitgeverij coutinho